どーもくん Domo

アメリカのFBファンは600万人超! NHKの枠を超え、日本を飛び出し活躍する「どーもくん」

1998年12月、NHK?BS10周年記念キャラクターとして誕生。 2004年にはNHKのキャラクターに。広報大使、番組宣伝、イベントのアイコンなど「NHKの顔」として活躍中。 そのユニークなルックスや世界最高水準のこま撮りアニメーション技術が生み出す独特の世界観で、国内外に多くの熱烈なファンを持つ。
2008年には、「どーもくんTVシリーズ」(2分×26話)が世界最大のキッズチャンネル「ニコロデオン」で放送を開始、現在に至るまで170を超える国と地域で放映されている。その後、米大手スーパー「Target」(店舗数約1,600)のハロウィーンキャンペーンのキャラクター(2008年)やセブンイレブンUSの飲料キャンペーンマスコット(2009年)にも起用され人気は不動のものに。2013年には、アメリカ最大級のロック/エクストリーム・スポーツの祭典「Vans Warped Tour」(全米40都市以上を巡回)のスポンサーキャラクターとして全米を席巻した。

Domo was born in December 1998 as a commemorative character for the 10th anniversary of NHK-BS (the satellite channel of Japan’s public broadcaster), and became a character for NHK in 2004. Since then, Domo has played an active role in publicity, advertisement, and event branding as a representative character for NHK. With its unique looking and world-view, Domo has many passionate fans all over the world.
In 2008, Domo’s TV series (2 minute 26 episodes) started its broadcast on the most watched children’s channel in the world, Nickelodeon, and have been watched in over 170 countries and regions around the world. After that, Domo became an Halloween campaign character (2008) for a mass U.S. merchandise retailer, Target (with 1600 stores), and the drink campaign mascot (2009) for the Seven Eleven USA, and established its popularity. In 2013, Domo swept USA as a sponsor character for the “Vans Warped Tour”, the USA’s largest festival for the rock ’n’ roll and extreme sports (hosting events at over 40 cities).

©NHK・dwarf